Contact

Dr. Maksim Grechko
Phone:+49 6131 379-547

Master thesis in 2D-Terahertz-Infrared Spectroscopy / Masterarbeit in 2D Terahertz-Infrarot Spektroskopie

Job Offer from June 26, 2019

Master thesis in 2D-Terahertz-Infrared Spectroscopy

In our group at the Max Planck Institute for Polymer research we investigate the coupling between local and collective molecular vibrations. For this we use 2D TIRV spectroscopy, which was recently developed in our group (Nat. Comm. 9, 885 (2018)). This spectroscopy correlates the local vibrations in the infrared spectral range and the collective vibrations in the terahertz spectral range.

The goal of the Master thesis is the further development of the 2D Terahertz-Infrared Spectroscopy to be able to distinguish different excitation pathways. To this end, you will measure IR and THz absorption spectra as well as 2D spectra of various model samples. Previous knowledge in optics, spectroscopy and/or quantum mechanics is beneficial but not necessary.

Interested students from the fields of Physics or Physical Chemistry should contact Maksim Grechko and include a short letter of motivation.

Masterarbeit in 2D Terahertz-Infrarot Spektroskopie

In unserer Arbeitsgruppe am Max-Planck-Institut für Polymerforschung untersuchen wir die Kopplung zwischen lokalen und kollektiven Molekülschwingungen. Dazu verwenden wir die kürzlich in unserer Gruppe entwickelte 2D Terahertz-Infrarot Spektroskopie (Nat. Comm. 9, 885 (2018)). Diese Spektroskopie korreliert die lokalen Schwingungen im infraroten Spektralbereich und die kollektiven Schwingungen im Terahertz-Bereich.

Ziel der Masterarbeit ist die Weiterentwicklung der 2D-Terahertz-Infrarot Spektroskopie, um verschiedene Anregungsprozesse unterscheiden zu können. Dazu werden neben 2D-Spektren auch IR-/THz-Absorptionsspektren verschiedenster Modellproben aufgenommen. Vorkenntnisse in den Bereichen Optik, Spektroskopie und/oder Quantenmechanik sind von Vorteil, aber nicht zwingend notwendig.

Interessenten aus den Fächern Physik oder physikalischer Chemie können sich per Mail, inklusive einem kurzen Motivationsschreiben auf Englisch, bei Maksim Grechko melden.

loading content